انتـــشار گـــــزارش نمایشگاه ایران ساخـت روزنامه جام جم انتـــشار گـــــزارش فعالیت شرکت حجت فناورپژوه در روزنامه جام جم اطلاعات بیشتر تصاویر نمایشگاه MAKS 2019 روسیه شرکت حجت فناور پژوه گزارش حضور
شرکت حجت فناور پژوه
در نمایشگاه MAKS 2019 روسیه
جزییات بیشتر

شرکت دانش بنیان «حجت فناور پژوه» در حوزه تحقیق‌، ‌توسعه‌، بومی سازی و تجاری‌سازی سامانه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری متداول و به‌روز الکترونیک در صنایع مختلف مشغول فعالیت است.

سیمین‌دخت شاکری/ نشان ایرانی 2

در ســـال‌های اخـــیر شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی برای رفع نیازهای کشور به انواع محـصولات حیاتی تاسیــس شده‌اند. اکـــنون صــنــایع مختــلفی برای تامین قطعات و خدمات تخصصی مورد نیاز خود به شرکت‎ها و موسسات داخلی مراجعه می‌کنند و این چشم‌انداز خودکفایی کشور در زمینه‌های مختلف است. شرکت «حجت فناور پژوه» از مجموعه‌هایی است که برای رفع دغدغه‌های صاحبان صنایع به تولید محصولات کاربردی مشغول فعالیت است.

سید امیررضا فغانی، مدیر بازرگانی این مجموعه درباره ماجرای تشکیل این شرکت دانش‌بنیان به جام جم می‌گوید: «در سال 87 و پس از فارغ‌التحصیلی سه نفر از متخصصان و استعدادهای برتر حوزه الکترونیک و مخابرات، تصمیم گرفتند در جهت خودکفایی کشور و تامین محصولاتی که واردات آنها با مشکلاتی از قبیل تحریم مواجه است دست به کار شوند. اصل کارشان این بود که سراغ سازمان‌های فعال در زمینه‎های مختلف می رفتند و از آنها راجع به نیازهایشان در مورد حوزه الکترونیک پرس و جو می‌کردند. سپس بر اساس موارد ذکر شده از سوی سازمان‌ها امکان تولید و روش تولید محصولات را بررسی می کردند.»

تولید انواع چراغ‌های سینمایی و استودیویی

فغانی در مورد انواع محصولات این موسسه دانش‌بنیان تصریح می‌کند:« ما به‌طور کلی در زمینه های high-tech و بصورت تخصصی در حوزه نور و روشنایی، فناوری‌های فضایی و در رفع نیازمندیهای الکترونیکی، مخابراتی، مکاترونیک و الکترو اپتیکی کشور مشغول فعالیتیم. شروع کار ما با تولید محصولی برای مصارف الکترونیکی بود که به سختی از خارج کشور وارد می‌شد. بعدها در حوزه فضایی به تولید حسگرهای خورشیدی و شبیه‌ساز خورشید پرداختیم. تمام ماهواره‌سازهای‌های داخلی حسگرهای خورشیدی و شبیه‌ساز خورشیدی را تنها از موسسه ما دریافت می‌کنند که ما به این مسأله افتخار می‌کنیم. اکنون به طور جدی تر و علاوه بر حوزه های قبلی وارد صنعت نور و روشنایی شده ایم. برای مثال مجموعه چراغ‌های ددولایت که واردات آن  با مشکل مواجه است از اصلی‌ترین تولیدات ماست. این چراغ در استودیوهای سینمایی و تلویزیونی و بسیاری دیگر از اماکن و رشته‌ها قابل استفاده است. از طرف دیگر محصولاتی نیز برای چراغ های خیابانی ساخته شده است؛ مانند بالاست 70 وات که موجب صرفه جویی مصرف برق تا حدود 30درصد می‌شود.»

مدیر بازرگانی شرکت «حجت فناور پژوه» می‌افزاید: «اکنون فعالیت ما بیشتر در زمینه های چراغ‌های با کاربرد خاص و فناوری های فضایی است البته همچنان اگر در زمینه مورد تخصص شرکت نیازمندی ویژه ای در کشور وجود داشته باشد خود را متعهد به تلاش در جهت رفع آن میدانیم. در این راستا این گروه تاکنون موفق شده است 10 مدل نور سینمایی، استودیویی و تصویربرداری مانندLed panel ، انواع چراغ‌های ال‌ئی‌دی جهت استفاده در نورپردازی تصویربرداری و عکاسی، تولید کند و به مرحله تجاری‌سازی برساند. همچنین طراحی و تولید حسگرهای فضایی و شبیه ساز خورشید و دستگاه سنجش اکسیژن خون، v2f تستر، دستگاه سنجنده (مورد استفاده در حوزه محیط زیست) و  بسیاری از محصولات الکترونیکی مورد نیاز کشور در دستور کار شرکت است.»

فغانی تصریح می‌کند: «یکی از مهمترین اهداف ما در حوزه نور و روشنایی این است که سبد کامل محصولات نور و روشنایی با کیفیت بسیار بالا در داخل تولید شود و در اختیار سازمان‌ها و مشتریان قرار بگیرد و همچنین تمام نیازمندی های صنعت فضایی بدست متخصصان داخلی تامین گردد و بطور کل در حوزه های تخصصی شرکت حجت فغناور پژوه نیازمندی کلیدی به خارج از کشور وجود نداشته باشد.»

شرکت دانش بنیان حجت فناور پژوه

بی‌رقیب در تولید حسگر و شبیه‌ساز خورشیدی

_

فغانی در ادامه ضمن یادآوری این نکته که برخی قطعات به جهت اهمیتی که برای صنایع و سازمان‌ها دارند و نیز با درنظرگرفتن تحـــریم‌ها، مشکلات فراوان واردات و قیمت‌های بسیار بالا از اولـــویت‌های کــشور برای تولــید داخلی هستند به شرح مزایای رقابتی محصولات تولیدی این شرکت دانش‌بنیان می‌پـــردازد و می‌گوید: «خوشبــــختانه در رابطه با محصــــولات فضایی ما در کشـــــور رقیــبی نداریم و در دیگر موارد نیز به لـــــحاظ مـــــؤلــــفه‌های عمـــلکردی نسبت به تولیدکنندگان دیگر امتـــیازاتی داریم. از نظر قیمت نیز استفاده از قطـــعات ما در مقایسه با نمونه‌های خارجی بسیار به صرفه‌ترتمام می‌شود. برای مثال در بحث فناوری فضایی 50 درصد زیر قیمت شرکت‌های خارجی و در مورد نور و روشنایی بین نصف تا یک سوم قیمت ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی محصول ارائه می‌دهیم. به‌علاوه این شرکت دارای خدمات مشاوره‌ای برای شرکت‌ها یا مؤسسات دیگر است تا از این طریق آنان را در تولید یک محصول یا بخشی از یک محصول همراهی کند.»

تبعیت‌نکردن از قوانین، چالش تولید داخلی

مدیر بازرگانی موسسه دانش‌بنیان «حجت فناور پژوه» در پایان با انتقاد از سیاست‌گذاری‌هایی که به عمل در نمی‌آیند و تنها به شکل قانون روی کاغذ باقی‌می‌مانند، تصریح می‌کند: «درست است که از نظر سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری اتفاقات مثبتی افتاده است اما در صورت اجرانشدن، وضع این قوانین فایده‌ای نخواهند داشت. برای مثال برخی سازمان‌های دولتی و حاکمیتی در زمینه های تولیدی شرکت ما نیاز خود را از شرکت‌های خارجی تامین می‌کنند در حالی که محصولات ما باکیفیت قابل قبول و با قیمت بسیار مناسب‌تر در دسترس است. متأسفانه در زمینه توجه عملی به قوانین و سیاست‌های موجود در رابطه با استفاده از تولیدات داخلی هنوز جای کار دارد و تعامل با سازمانها در راستای تامین نیازمندی های ایشان از محل تولیدات داخلی یکی از معضلات کنونی است البته حرکت های مثبت زایدی انجام شده اما این مسیر هنوز با سختی هایی همراه است. »

خانه درباره ماتماسارتباط با ما