مونتاژ برد الکترونیکی شرکت حجت فناورپژوه بخش مونتاژ برد الکترونیکی
شرکـــــت حجــــت فنــاورپـــژوه انجام کلیه امور مونتاژ برد الکترونیکی
به دو صورت دستی و با دستگاه
کلیک کنید
انجام تست های کنترل کیفی برای اطمیــــنان از صحت انجام کـار به دو روش
بردهای الکترونیکی مونتاژ شده کنترل کیفی
می گردند.
کلیک کنید

مونتاژ برد الکترونیکی

_

DIP assembly

مونتاژ DIP یکی از انواع مونتاژ برد الکترونیکی بوده که در آن از قطعات DIP استفاده می گردد.

SMD assembly

مونتاژ SMD یکی از انواع مونتاژ برد الکترونیکی بوده که در آن از قطعات SMD استفاده می گردد.

SMD&DIP assembly

مونتاژ DIP&SMD یکی از انواع مونتاژ برد الکترونیکی بوده که قطعات مشترک این دو است.

مونتاژ قطعات برد الکترونیکی

 

قطعاتی که در انواع بردهای الکترونیکی به کار می روند از لحاظ شکل ظاهری در دو دسته SMD و DIP قرار می گیرند. در هنگام طراحی PCB اولین نکته ای که باید مورد توجه قرار داد نوع قطعات به کار رفته در آن می باشد.

مونتاژ برد الکترونیکی را می توان به صورت دستی و یا توسط دستگاه انجام داد. DIP کوتاه شده عبارت dual in-line pin می باشد که این قطعات در داخل برد قرار می گیرند و به راحتی لحیم می گردند. با بستن مدار مورد نظر بر روی برد برد می توان از این قطعات برای آزمایش و تست های ساده استفاده نمود.

اما SMD که انواعی دیگر از قطعات مونتاژی بردهای الکترونیکی می باشند کوتاه شده عبارت surface-mount device بوده و با قرار گرفتن بر روی سطح مدار چاپی از روی سطح لحیم می گردند. در هنگام نصب این قطعات بر روی برد نیازی به سوراخ کردن برد نبوده و می توان به جای آن از پد استفاده نمود.

بخش مونتاژ شرکت حجت فناورپژوه
بخش مونتاژ شرکت حجت فناورپژوه

با پیشرفت تکنولوژی که محصولات الکترونیکی مختلف از تکنولوژی بالایی بهره مند می باشند میزان ظرافت بردهای الکترونیکی بیشتر شده و می توان قطعات SMD و DIP را به صورت ترکیبی در بردها مونتاژ نمود. کلمه SMD از عبارات Surface Mount Device گرفته شده است و منظور ان قطعاتی است که روی سطح PCB برد نصب و لحیم می شود.

در مقابل SMD، قطعه های DIP یا THT قرار می گیرند که در آن ها پایه های قطعات الکترونیک از طرف پشت برد ثابت و لحیم کاری می شود. یکی از مهم ترین ویژگی های استفاده از قطعات SMD  مقرون به صرفه بودن ان ها است همچنین سایز این قطعات کوچک تر شده و می توان از دو طرف PCB  استفاده کرد. مونتاژ این برد ها هم سریع تر و با هزینه کمتری انجام می شود و نیروی انسانی کمتری هم نیاز است.

مراحل مختلفی برای هر یک از روش های SMD و DIP وجود دارد که در صورت استفاده از روش ترکیبی باید مراحل مورد نیاز برای هر دو نوع مونتاژ را به کار گرفت.  این که از چه نوع مونتاژی استفاده شود در زمان هایی که بحث تولید انبوه بردهای الکترونیکی وجود دارد اهمیت بسیاری پیدا می کند و باید به آن توجه ویژه ای داشت. در ادامه به معرفی مونتاژ SMD، مونتاژ DIP و مونتاژ ترکیبی اشاره شده است.

مونتاژ برد الکترونیکی

برای ثبت سفارش و یا ارتباط با مهندسین ما لینک روبرو را بزنید.

مونتاژ ترکیبی برد الکترونیکی

 

در مونتاژ ترکیبی همان طور که از نامش پیداست هر دو نوع مونتاژ DIP و مونتاژ SMD بر روی برد الکترونیکی صورت می گیرد. این کار باعث دقت و ظرافت بیشتر در طراحی بردها شده و تمام مراحلی که برای هر دو نوع مونتاژ برد الکترونیکی وجود داشت، در این روش مونتاژ اجرا می گردد.

مزایای مونتاژ ترکیبی SMD و DIP بردهای الکترونیکی

 

مسلما این روش به علت دستگاهی و اتومات بودن دارای سرعت بیشتری بوده و در تیراژهای بالا مقرون به صرفه تر می باشد. اما مونتاژ DIP با وجودی که سرعت کمتری دارد اما لحیم کاری آن استحکام بیشتری داشته و مطمئن تر می باشد.

در روش DIP نیاز به شابلون و استنسیل نمی باشد و در تیراژهای پایین صرفه اقتصادی بیشتری دارد. همچنین قطعاتی وجود دارند که ممکن است در دماهای بالای دستگاه دچار خرابی شوند که در این صورت بهتر است برای مونتاژ این قطعات از روش دستی یا DIP استفاده نمود.

علاوه بر آن قطعاتی وجود دارند که دارای اشکال نامتعارف می باشند و مرکز ثقل آنها به درستی مشخص نمی باشد. به همین دلیل امکان به وجود آمدن مشکل در هنگام مونتاژ SMD برای این گونه قطعات وجود دارد که در این گونه مواقع از مونتاژ دستی استفاده می شود.

با پیشرفت علم و فناوری ، محصولات الکترونیکی روز به روز پیچیده تر می شوند. با محدود شدن فضا و ظریف و کوچک تر شدن برد ها همچنین نیاز به بیشتر شدن توان برد های الکتریکی باعث شد قطعات DIP و SMD ترکیب شوند.

در مونتاژ برد الکترونیکی ترکیبی SMD و DIP از قطعات هر دو سری استفاده می شود و مراحل کار هر دو روش هم با یکدیگر ترکیب می شود. در حال حاضر نیروگاه های برق ، ارتباطات از راه دور، کامپیوترهای شخصی و صنعت خودروسازی بخش هایی از صنعت هستند که از تکنولوژی برد های الکترونیکی SMD  استفاده می کنند.

خانه درباره ماتماسارتباط با ما